Openingsfilm     Sorry we missed you.     VOORPREMIÈRE.
In de opvolger van I, Daniel Blake kaart Ken Loach het weer allemaal aan: de gevolgen van economische en technologische vervreemding en het sociale drama dat zich daarin voltrekt. Dit keer in de vorm van flexwerk, nul-uren contracten en quasi-zelfstandigen. Onder het mom van zelfstandig ondernemerschap worden we tot niets gereduceerd, tot slaaf van de technologie gemaakt terwijl een illusie van vrijheid wordt voorgeschoteld. We krijgen een identiteit voorgeschoteld die dat alleen op papier is maar in werkelijkheid in niets daarop lijkt. Tegelijkertijd vreet onze huidige economische inrichting met haar enorme druk en controle steeds harder aan ons welzijn en huiselijk geluk.

Sorry we missed you gaat over de familie Turner, een gezin dat moeilijk rond kan komen in het hedendaagse Engeland. Vader Ricky was bouwvakker maar verloor zijn werk tijdens de crisis. Om zijn gezin te kunnen onderhouden grijpt hij een schijnbaar grote kans aan en investeert hij in een bestelwagen om als zelfstandig pakketbezorger te kunnen werken. De financiële druk wordt echter niet minder en de werkdruk ook niet. Ook bij zijn vrouw Abbie die verpleegster is en in de thuiszorg werkt met een nul-uren contract is de druk enorm. Het gezin schiet er zo wel bij in.
★★★★★ “superieure schets van nul-uren samenleving” the Guardian


Regie Ken Loach, U.K., 2019, 100 min.
10 okt. 20.00 uur Filmhuis Hengelo openingfilm OFF + lezing Gerlinda Heywegen
18 okt. 19.15 uur, inclusief voorfilm `Sector S9' (Pau Han Kho) Concordia Cinema, Enschede
19 okt. 21.30 uur inclusief voorfilm `Sector S9' (Pau Han Kho) Concordia Cinema, Enschede
20 okt. 15.40 uur inclusief voorfilm `Sector S9' (Pau Han Kho) Concordia Cinema, Enschede
Filmhuis de Keizer, Deventer, data en tijden volgen, zie www.overijsselsfilmfestival.nl of www.filmhuisdekeizer.nl

And then we danced.     VOORPREMIÈRE
In maart 2013 werden in Tbilisi in Georgië vreedzame demonstrerende homoactivisten gemolesteerd door duizenden tegendemonstranten in aanwezigheid van vertegenwoordigers van de Georgische Orthodoxe Kerk. De politie deed weinig. Het was een aanleiding voor Levan Akin om aan deze film te gaan werken. Het werd een verhaal over verliefd worden in een gemeenschap die zeer strenge tradities kent. En dan de moed hebben jezelf te blijven. Een verhaal uiteindelijk voor iedereen. Akin levert daarmee een technisch hoogstandje af én een tedere introspectie over worden wie je altijd al moest zijn.

Al van jongs af aan traint Merab samen met zijn danspartner Mary met het Nationaal Georgisch Dansensemble. De Georgische dans is traditioneel en weerspiegelt de opvattingen die in het masculiene Georgië gelden. Dans zit al generaties in Merabs en zijn families dna. Zijn wereld komt op z’n kop te staan wanneer de zorgeloze, charismatische Irakli op het toneel verschijnt. Merab voelt zich zowel geïntrigeerd als uitgedaagd door deze man. Niet alleen wordt hij Merabs grootste concurrent….maar ook zijn grootste verlangen.
★★★★ “...gepassioneerd en klassiek gemaakt...” Switch


Regie Levan Akin, Zweden, 2019, 105 min.
18 okt. 21.20 uur inclusief voorfilm `But then at night' (Dewi Barend) Concordia Cinema, Enschede
20 okt. 16.10 uur inclusief voorfilm `But then at night' (Dewi Barend) Concordia Cinema, Enschede

Beats.     VOORPREMIÈRE
Ooit omschreven als de enige muziekstroming die Nederland heeft voortgebracht. En nu is gabber onderwerp van een Schotse film. Op het Internationale Film Festival Rotterdam eindigde Beats afgelopen jaar uiteindelijk op de derde plaats bij het publiek. Dat was niet alleen vanwege de gabberscene in Rotterdam. De film schetst, bewust in zwart-wit, een allesbehalve stoffige geschiedenis en maakt er tegelijkertijd een mythe van. Niet iedereen hield van gabber. Gabber was wel uniek.

Ook Schotland werd in de jaren negentig overspoeld door illegale feesten met stevige beats en een schijnbaar oneindige voorraad drugs. In 1994 kwam de overheid daarom met de Criminal Justice Bill, waarin het 'samenscholen met meer dan 20 mensen rond zich herhalende muziekbeats’ strafbaar werd gesteld. Het leidde tot protesten en nog meer raves, zoals de illegale feesten genoemd werden. Tegen die achtergrond speelt Beats dat draait om de onwaarschijnlijke vriendschap tussen tieners Spanner en Johnno. De eerste woont bij zijn criminele broer; de tweede woont thuis, zijn stiefvader is een agent bij de lokale politie en zij staan staat op het punt van verhuizen. In hun laatste nacht samen laten zich meevoeren door de anarchie en de roes van de raves.
★★★★ “een achtbaanrit door de gabberscene” Time out


Regie Brian Welsh, U.K., 2019, 101 min.
19 okt. 19.30 uur inclusief voorfilm `Kill your darling' (Valerie Theuns) Concordia Cinema, Enschede
20 okt. 21.10 uur inclusief voorfilm `Kill your darling' (Valerie Theuns) Concordia Cinema, Enschede
1 nov. 20.15 uur Filmhuis de Keizer, Deventer

Das schweigende Klassenzimmer.    
Door solidariteit een groep vormen waarop de buitenwereld in wil breken. De identiteit van de groep wordt niet meer bepaald door het feit dat het allen pubers zijn, dat ze in dezelfde schoolklas zitten en een minuut stilte in acht hebben genomen maar dat ze solidair zijn in en tegen een staat die hen beperkt. En zo wordt ook de identiteit van die staat, die andere groep, steeds duidelijker: repressief, intolerant en tegen vrije gedachten.

Waargebeurd verhaal. Het is 1956 en tijdens een bioscoopbezoek in West Berlijn zien de Oost-Duitse scholieren Theo en Kurt schokkende beelden over de Hongaarse opstand en het neerslaan daarvan door Sovjet-troepen in Boedapest. Terug in Stalinstadt willen ze een gebaar maken uit solidariteit met de gevallen slachtoffers en tijdens een les houden ze allen een minuut stilte. Dit veroorzaakt flink wat onrust en als dit ter ore komt van het ministerie van Onderwijs wordt het als een contrarevolutionaire daad beschouwd met verstrekkende gevolgen voor de scholieren.
★★★★ “Een boeiende geschiedenisles, verpakt als spannend psychologisch drama” VPRO-Cinema


Regie Lars Kraume, Duitsland, 2019, 111 min.
15 okt. 19.30 uur Filmhuis Alleman, Goor + lezing Sander Quee
23 okt. 20.00 uur Filmhuis Denekamp + lezing Gerlinda Heywegen
25 okt. 20.30 uur Filmhuis Olst + lezing Sander Quee
25 okt. 20.00 uur Filmhuis Rossum

De Liefhebbers.     VOORPREMIÈRE
De Liefhebbers behandelt zware onderwerpen op een lichte manier. Dat is ook weleens prettig. Maar ook laten regisseur Anna van der Heide en scenariste Marnie Blok zien dat we in de bioscoop inzicht kunnen krijgen in hoe mensen denken, functioneren en reageren.
Jeroen Krabbé, Hadewych Minis en Theo Maassen is slechts een greep uit de acteurs van dit familiedrama waarin de onderlinge relaties op scherp komen te staan als blijkt dat hun vader zijn ziekte heeft verzwegen.
Jan en Lea, ouders van een ogenschijnlijk stabiel en liefdevol gezin, hebben hun vier kinderen opgevoed met de overtuiging dat ze hen op het echte leven konden voorbereiden door hen te leren hoe ze door moeten zetten, nooit op moeten geven en sterk moeten zijn. De kinderen konden daarmee in hun eigen leven een eind op weg komen. Maar de onderlinge relaties komen onder druk te staan als de familie wordt geconfronteerd met de ziekte van Jan. Om nader tot elkaar te komen zullen ze de confrontatie met elkaar én zichzelf moeten aangaan, want zelfs onvoorwaardelijke familiebanden hebben hun grenzen.
“een prachtige acteursfilm” het Parool

Regie Anna van der Heide, NL., 2019, 96 min.
17 okt. 15.00 uur inclusief voorfilm `Voicemail' (Edwin Lamboo) Concordia Cinema, Enschede
18 okt. 14.00 uur inclusief voorfilm `Voicemail' (Edwin Lamboo) Concordia Cinema, Enschede
20 okt. 11.10 uur inclusief voorfilm `Voicemail' (Edwin Lamboo) Concordia Cinema, Enschede

Deerskin [Le daim].     VOORPREMIÈRE
Regisseur van de film Quentin Dupieux is ook bekend als de dj Mr. Oizo, bekend van de wereldhit Flat Beat. Als filmmaker maakte Dupieux ook de culthit Rubber. In Deerskin zijn de hoofdrollen voor Jean Dujardin (The artist) en de Franse ‘rising star’ Adèle Haenel (La fille inconnu en Portait de la jeune fille en feu dat ook in dit programma te zien is). Deerskin (Franse titel: Le Daim) was de openingsfilm van de Quinzaine op het filmfestival in Cannes en werd daar met positieve recensies overladen.

Deerskin is een onderkoelde, maar ook hilarische en volstrekt originele zwarte komedie over een man die geobsedeerd is door zijn designer hertenleren jas.
De 44-jarige George weet via via een designer hertenleren jas te kopen. Het kost hem al zijn spaargeld, maar bij de aankoop van zijn jas geeft de verkoper hem wonderlijk genoeg wel een digitale videocamera cadeau. Daarop besluit George zich voor te doen als een filmmaker. George is zo geobsedeerd door zijn eigen jas dat hij van mening is dat het de enige jas op aarde moet zijn. Met behulp van Denise begint hij aan zijn bizarre missie die hem steeds dieper in de criminele wereld terecht laat komen.


Regie Quentin Dupieux, Fr., 2019, 77 min.
19 okt. 21.45 uur inclusief voorfilm `Bal' (Niels Bourgogne) Concordia Cinema, Enschede
20 okt. 19.30 uur inclusief voorfilm `Bal' (Niels Bourgogne) Concordia Cinema, Enschede

Dolor y gloria.    
Antonio Banderas en Penélope Cruz in een film over een regisseur die betere tijden gekend heeft. Hoe persoonlijk kun je het hebben? Banderas speelt de regisseur, Cruz zijn moeder. Regisseur Pedro Almodovar die ons al ruim dertig jaar elke paar jaar een speelfilm schenkt geeft zichzelf in het autobiografisch getinte Dolor y gloria bloot. Dit is het soort cinema dat je alleen kunt maken als je een zekere leeftijd hebt bereikt en je weet wie je bent.

Salvador Mallo heeft al jaren geen film meer gemaakt. Hij heeft vele lichamelijke klachten en last van depressies. Gelukkig kan hij nog teren op de successen die hij als regisseur heeft genoten. Wanneer een oude film van hem onder het stof vandaan wordt gehaald brengt dat hem in contact met voormalig acteur Alberto. De twee worden eindelijk weer herenigd nadat ze lang geleden zijn gebrouilleerd. De ontmoeting zet een kettingreactie in gang. Hij ziet oude vrienden en vijanden terug. Het verleden keert terug in het leven van Salvador. Terugdenkend aan zijn jeugd en zijn moeder wordt hij gedwongen om zijn demonen onder ogen te komen. Banderas won voor zijn rol de prijs voor beste acteur op het filmfestival van Cannes.
★★★★★ “Meesterwerk!” Humo


Regie Pedro Almodovar, Spanje, 2019, 113 min.
17 okt. 21.30 uur inclusief voorfilm `Voicemail' (Edwin Lamboo) Concordia Cinema, Enschede
18 okt. 21.30 uur inclusief voorfilm `Voicemail' (Edwin Lamboo) Concordia Cinema, Enschede
20 okt. 15.55 uur inclusief voorfilm `Voicemail' (Edwin Lamboo) Concordia Cinema, Enschede
26 okt. 20.15 uur Filmhuis Almelo
30 okt. 20.00 uur Filmhuis Oldenzaal + lezing Gerlinda Heywegen

Echo.     VOORPREMIÈRE
Echo observeert teder en construeert een mozaïek tijdens de hoogtijdagen rond kerstmis. En zo vangt Echo hoe we tegenwoordig leven. Aan de hand van kleine menselijk verhalen reflecteert de film onze moderne tijd. Dat gaat over bijvoorbeeld ongelijkheid of over techniek die ons samenbrengt, maar het gaat vooral over wat ons bindt. Onderga deze film als een serie korte vakantieverhalen die na afloop toch verbonden blijken te zijn.

IJsland, de dagen rond Kerst. Terwijl mensen zich opmaken voor de feestdagen valt een bijzondere stemming over het eiland. Gevoelens van opwinding en bezorgdheid komen aan de oppervlakte en wisselen elkaar af. Op het platteland staat een verlaten boerderij in brand. Op school spelen de kinderen het kerstverhaal. In een slachthuis paraderen kippen langs een rail. In een museum maakt een moeder over de telefoon ruzie met haar ex-man. In een huiskamer wil een jong meisje dat haar oma een virtual reality set uitprobeert. In 56 scenes schetst Echo een bitter-zoet portret van een moderne samenleving.
“Het leven van wieg tot graf wordt met respect getoond” Screendaily


Regie Runar Runarsson, IJsland, 2019, 79 min.
19 okt. 12.40 uur inclusief voorfilm `Bal' (Niels Bourgogne) Concordia Cinema, Enschede
20 okt. 19.10 uur inclusief voorfilm `Bal' (Niels Bourgogne) Concordia Cinema, Enschede

Fête de famille.     VOORPREMIÈRE    
Weer zo’n familiebijeenkomst. We weten inmiddels wat daarvan komt. In eerste instantie, vooral naar buiten toe, een eenheid. Eén vaste groep die dan wel weer heel spontaan, instinctief is. Die helemaal niet lijkt op een familie waarbij alles afgebakend, vastgezet, door geanalyseerd en duidelijk is. Maar daarna..

“Vandaag is mijn verjaardag en ik zou het fijn vinden als we alleen over vrolijke dingen kunnen praten”. Een familiereünie ter gelegenheid van Andrea’s zeventigste verjaardag verloopt anders dan verwacht. Andrea heeft namelijk geen rekening gehouden met de verrassende komst van haar oudste dochter, de altijd onvoorspelbare Claire. Zij was de afgelopen drie jaar niet in beeld en is vastbesloten terug te krijgen wat haar toekomt, het feestprogramma op te schudden en behoorlijk wat chaos binnen de familie te veroorzaken. Een spel waarbij iedereen naar elkaar kijkt. Wie spreekt de waarheid en wie niet.
Catherine Deneuve en Emmanuelle Bercot schitteren in een familiereünie die anders loopt dan verwacht.


Regie Cedric Kahn, Fr., 2019, 110 min.
Concordia Cinema, Enschede, data en tijden worden later bekendgemaakt

Før frosten [Before the frost].     PREMIÈRE
Før Frosten is een ware tour-de-force. Het indrukwekkende camerawerk en vooral het geweldige acteerwerk maken dat de kijker intens meeleeft met Jens en de keuzes waarvoor hij komt te staan. Verder speelt regisseur Michael Noer natuurlijk ook met genres en conventies. Het plattelandsdrama, de familiefilm en de western worden vervlochten tot een geheel. De hoofdrol wordt gespeeld door de iconische Deense acteur Jesper Christensen, bekend van Melancholia en Casino Royale.

Denemarken, het midden van de 19e eeuw. De oude boer Jens doet zijn uiterste best om zijn gezin, bestaande uit een jonge dochter en twee neven, te onderhouden met zijn beetje vee en zijn stuk arme grond. Als de winter nadert dreigen hij en het gezin in problemen te komen. In eerste instantie wil hij zijn dochter laten trouwen met de zoon van de buren. Maar dan is er ook nog Gustav. Gustav een rijke Zweed wil zijn grondbezit uitbreiden en heeft zijn oog laten vallen op de grond van Jens. Jens staat, met de winter voor de deur, voor een onmogelijk dilemma: het uithuwelijken van zijn geliefde dochter of het verlies van zijn grond.


Regie Michael Noer, Denemarken, 2019, 104 min.
17 okt. 15.45 uur inclusief voorfilm `Nachtegaal' (Lydia Nijhof) Concordia Cinema, Enschede
20 okt. 20.50 uur inclusief voorfilm `Nachtegaal' (Lydia Nijhof) Concordia Cinema, Enschede

Het beste van het Twents Festival van de Korte Film. De titel zegt het al. Een herkansing om de beste korte films van de laatste jaren uit of over Twente te zien. Tien films die op het TFKF in de prijzen vielen of een nominatie kregen in de categorie beste film keren terug. Het zijn films van zogenoemde `amateurs’ en van zogenoemde `professionals’. Ze worden zonder onderscheid te maken elk apart voorafgaand aan een hoofdfilm van het festival vertoond. Ze zijn op kwaliteit geselecteerd. Maar net zo belangrijk is dat het plezier van de makers er van af spat. En dat komt over. Wat er nu typisch Twents aan is? Dat is aan u! Dat er ook in Twente mooie korte films gemaakt worden dat staat als een paal boven water.

Bal, Niels Bourgogne, 4 min.
Vissen, Mette Benneker / Maartje Schothuis / Ema Engelbertink, ½ min.
Aerts, Jacob Ossef, 4 min
Nachtegaal, Lydia Nijhof, 5 min.
Surfen op de Noordzee, Hans Kolmschot, 3 min.
Then at night, Dewi Barend, 4 ½ min
Voicemail, Edwin Lamboo, 6 min.
Sector 9, Pau Han Kho, 7 min.
Kill your darling, Valerie Teuns, 3 min.
Begrafenis, Niels Bourgogne, 4 ½ min.

17 - 20 okt. Concordia, Enschede

Instinct.    
Carice van Houten in een film van Halina Reijn. Nu al geselecteerd voor meerdere prestigieuze festivals. Verslaving: je ergens toe aangetrokken voelen waarvan je weet dat het slecht voor je is. Tegelijkertijd dit verlangen niet kunnen onderdrukken. En je zou beter moeten weten. In een kliniek draagt de cliënt direct een stempel mee. Maar dat geldt evenzo de behandelaar, die inderdaad ook beter moet weten, niet in valkuilen moet stappen. Ook voor de behandelaar is dit stempel, deze identiteit, een cliché.

Ervaren psychologe Nicoline begint aan een nieuwe baan bij een Tbs-kliniek. Daar ontmoet ze Idris, een zedendelinquent die een aantal ernstige misdrijven op zijn naam heeft staan. Na vijf jaar behandeling staat hij op het punt om voor het eerst op onbegeleid verlof te gaan. Zijn behandelteam is zeer enthousiast over de geboekte vooruitgang, maar nieuwkomer Nicoline vertrouwt hem niet en probeert zijn proeftijd te verlengen. Idris doet er alles aan om Nicoline te overtuigen van zijn positieve ontwikkelingen, maar transformeert langzaam maar zeker in de manipulatieve man die ze vanaf het begin al in hem zag. Er ontstaat een machtsspel tussen hen, waar Nicoline ondanks haar kennis en ervaring volledig in verstrikt raakt.
“Precies de juiste toon tussen lust, angst, dreiging, schaamte en verlangen” Hollywood Reporter


Regie Halina Reijn, NL., 2019, 108 min.
19 okt. 19.15 uur inclusief voorfilm `Aerts' (Erik Journée) Concordia Cinema, Ensched
20 okt. 21.20 uur inclusief voorfilm `Aerts' (Erik Journée) Concordia Cinema, Enschede

J’ai perdu mon corps.     VOORPREMIÈRE
J’ai perdu mon corps is een liefdesverhaal naar het boek Happy Hand van Guillaume Laurant, vaste co-scenarist van Jean-Pierre Jeunet (Le fabuleux destin d’Amélie Poulain). De film is bekroond met de prijs voor beste film in de Semaine op het filmfestival in Cannes en op het prestigieuze animatiefilmfestival in Annecy. Het is een even bijzondere als ontroerende Franse animatiefilm voor volwassenen. Het klinkt vreemd maar in de film is het o zo natuurlijk: Een stukje van jezelf heeft een eigen leven en gaat op pad.

De hand van een jongeman baant zich een weg door Parijs om zijn lichaam terug te vinden. Terwijl de hand door de stad zwerft en allerhande obstakels moet overwinnen, haalt hij herinneringen op uit zijn het leven met de jongen. Spannende scènes zoals die waarin de hand aanvallen moet afslaan van een duif en een rat, worden afgewisseld met flashbacks naar betere tijden, toen de hand nog gewoon aan Naoufel vastzat. Met als hoogtepunt de wonderbaarlijke ontmoeting met Naoufels grote liefde, Gabrielle.


Regie Jeremy Clapin, Fr., 2019, 81 min.
17 okt. 16.00 uur inclusief voorfilm `Voicemail' (Edwin Lamboo) Concordia Cinema, Enschede
20 okt. 13.45 uur inclusief voorfilm `Voicemail' (Edwin Lamboo) Concordia Cinema, Enschede

Kinder-Overijssel. Binti.     PREMIÈRE
De 12-jarige Binti droomt ervan om een bekende vlogger te worden, net zoals haar idool Tatyana. Maar als ze op een dag met haar papa moet vluchten voor de politie, die hen het land wil uitzetten, ontmoet ze Elias. Terwijl Binti haar nieuwe vriend Elias al vloggend helpt met zijn Red de Okapi Club, rijpt er bij haar een perfect plan: papa moet trouwen met de moeder van Elias, zodat ze in het land kunnen blijven. Kinderen kunnen al vloggend hun dromen waarmaken. Zoals Binti, die het recht opeist om te dromen, net zoals haar leeftijdsgenoten.


Regie Frederike Migom, België, 2019, 90 min. + pauze, Nederlands gesproken 8+
19 okt. 13.45 uur inclusief voorfilm `Surfen op de Noordzee' (Hans kolmschot) Concordia Cinema, Enschede

Kinder-Overijssel. Lotte op zoek naar de draken.    
Het hondje Lotte krijgt een zusje, genaamd Roosi. Samen beleven ze een heel spannend avontuur. Karl de wasbeer en Viktor de vis zijn twee wetenschappers die naar het dorpje Gadgetville komen. Ze nemen deel aan een belangrijke wedstrijd. Wie erin slaagt het volkslied op te nemen van de oudste diersoort ter wereld, de mythische vuurspuwende draak, wint de hoofdprijs. Lotte en Roosi besluiten de wetenschappers te helpen met het zoeken naar de draken.


Regie Heiki Ernits / Janno Põldma, Estland, 2019, 71 min. + pauze, Nederlands gesproken 4+
19 okt. 10.50 uur inclusief voorfilm `Vissen' (leerlingen Twents Carmel College) Concordia Cinema, Enschede

Kinder-Overijssel. Solan en Ludwig gaan naar de maan.    
Voor de internationale race naar de maan wordt de Noorse missie geleid door de briljante uitvinder Reodor. Solan wordt ingeschakeld als dappere astronaut, maar niets loopt zoals gepland. Tijdens de gewaagde missie worden geheime passagiers ontdekt en verborgen agenda's onthuld.... Het wordt dus een reis vol verrassingen voor Solan en Ludwig.

Regie Rasmus A. Sivertsen, Noorwegen, 2019, 81 min. + pauze, Nederlands gesproken 5+
20 okt. 10.50 uur inclusief voorfilm `Vissen' (leerlingen Twents Carmel College) Concordia Cinema, Enschede

La belle époque.     VOORPREMIÈRE
Zonder te vervallen in `vroeger was alles beter’ is het soms lekker je terug te trekken uit de huidige wereld en een omgeving te creëren of te verbeelden zoals het ooit was. Toen geluk nog gewoon was. Daarbij wordt het verleden vaak toch weer snel verheerlijkt. Terwijl Fanny Ardant het in de film wel aankaart. Ook vroeger was er veel niet pluis of slecht geregeld of niet eens zoveel anders dan nu. Objectief gezien heeft ze gelijk. Maar toch: de nostalgie, het identiteitsplaatje van vroeger, van een kwetsbare man heeft daar weinig boodschap aan.

Het leven van zestiger Victor raakt ontregeld wanneer succesvol zakenman Antoine hem kennis laat maken met een nieuwe en unieke manier van entertainment. Antoines bedrijf biedt zijn cliënten namelijk de kans om door een combinatie van slimme trucages en het naspelen van gebeurtenissen terug in de tijd te gaan, naar een moment naar keuze. Victor besluit de meest memorabele week uit zijn leven te herbeleven, de week waarin hij zijn grote liefde voor het eerste ontmoette, veertig jaar eerder.


Regie Nicolas Bedos, Fr., 2019, 110 min.
17 okt. 19.10 uur inclusief voorfilm`Sector S9' (Pau Han Kho) Concordia Cinema, Enschede
19 okt. 13.30 uur inclusief voorfilm`Sector S9' (Pau Han Kho) Concordia Cinema, Enschede
20 okt. 11.00 uur inclusief voorfilm`Sector S9' (Pau Han Kho) Concordia Cinema, Enschede

Le jeune Ahmed.    
Zoals gebruikelijk zitten de broers Dardenne weer dicht op hun personage. In dit geval kom je echter niet veel dichterbij. Ondanks alle aandacht en goedbedoelde intensive begeleiding is bij de Belgische puber Ahmed en zaadje gepland door de imam. Zijn hele identiteit staat in het teken van maar één ding: een goede moslim zijn. Zijn in de jihad gestorven neef is hierbij voor hem een lichtend voorbeeld. Dat betekent ook dat afvalligen uiteindelijk moeten sterven. Zijn lerares is volgens hem en zijn imam zo een afvallige. Na een mislukte poging de lerares te vermoorden belandt Ahmed in een centrum voor heropvoeding. Uiterlijk lijkt er bij Ahmed een verandering plaats te vinden. Voor de kijker blijft het een raadsel wat er in Ahmeds hoofd omgaat. Zijn identiteit blijft onbekend. We komen niet bij wie of wat hij is. Hij is enkel nog een idee, lucht. Zijn identiteit is onbereikbaar in een omhulsel van een fanatieke gedachte. Wat wij als kijker ook van hem vinden, of we hem bedreigend, eenzaam of zielig vinden, we komen niet in zijn buurt. Hij is afgescheiden van onze wereld en hij doet zijn uiterste best om dat te handhaven. We worden er bijna onverschillig van.

Le jeune Ahmed won de prijs voor beste regie in Cannes.
★★★★ “raakt je op wonderlijke wijze” Trouw


Regie Jean-Pierre en Luc Dardenne, België, 2019, 90 min.
12 okt. 20.15 uur Filmhuis Hengelo+ lezing Kevin Toma
13 okt. 20.15 uur Filmhuis Hengelo
16 okt. 20.15 uur Filmhuis Hengelo
22 okt. 20.15 uur Filmhuis Borne
30 okt. 20.15 uur Filmhuis Almelo

Les invisibles.    
Onzichtbaar, want weggestopt, onttrokken aan de maatschappij zoals we die dagelijks zien. Onzichtbaar, letterlijk niet gezien, dus niet gekend, dan is er ook geen identiteit. En die wordt nu teruggegeven. De daklozen en de sociaal werkers krijgen weer een gezicht in deze film. Ze worden mensen van vlees en bloed. En daarmee mensen met een eigen identiteit, die allemaal anders zijn, met als overeenkomst dat ze allen werken om aan een onwenselijke dakloze-situatie te ontkomen.
De bewoners van een vrouwenopvang in Noord-Frankrijk zitten met de handen in het haar wanneer ze te horen krijgen dat ze geen subsidie meer krijgen. De sociale werkers krijgen de opdracht om binnen drie maanden deze dakloze vrouwen koste wat kost te laten re-integreren in de maatschappij. Les Invisibles is een ode met humor aan de weerbaarheid van de vrouw die op straat leeft en de moedige sociale werkers die hen helpen. Een deel van de cast wordt gespeeld door vrouwen die zelf dakloos zijn geweest.
★★★ “tragikomedie over dakloze vrouwen in Parijs is in tijden van gele hesjes sterk getimed” de Volkskrant


Regie Louis-Julien Petit, Frankrijk, 2019, 102 min.
17 okt. 20.15 uur Filmhuis Hengelo + lezing Omar Larabi
18 okt. 15.00 uur Filmhuis Hengelo

Martin Eden.     VOORPREMIÈRE
Martin Eden is een historische drama gebaseerd op het gelijknamige boek uit 1909.
De zeeman Martin Eden redt Arturo, de jongste zoon uit een rijke familie, uit een penibele situatie. Die neemt hem mee naar zijn huis waar hij Elena, Arturo’s zus ontmoet. Hij is op slag verliefd. De jonge, aantrekkelijke en verfijnde vrouw is bovendien een symbool van de sociale status waarnaar hij streeft. Martins droom is om ondanks zijn bescheiden afkomst en de vele obstakels schrijver te worden. Via de oudere intellectueel Russ Brissenden belandt hij echter in socialistische kringen, waardoor hij in conflict komt met Elena en de burgerlijke wereld.
In Venetië met een Zilveren Leeuw bekroond.

Regie Pietro Marcello, It., 2019, 129 min.
19 okt. 15.45 uur inclusief voorfilm `Begrafenis' (Niels Bourgogne) Concordia cinema, Enschede
20 okt. 18.50 uur inclusief voorfilm `Begrafenis' (Niels Bourgogne) Concordia cinema, Enschede

Mogelijk gemaakt in Overijssel.    
Mogelijk gemaakt in Overijssel is een compilatie van drie heel verschillende films die mede door ondersteuning van de provincie zijn gerealiseerd.
De documentaire Ver van huis vertelt het ongelooflijke verhaal van een jonge Oekraïense vrouw die tijdens WO II in Duitsland tewerkgesteld wordt en daarna zonder eindbestemming op transport wordt gesteld. De trein stopt per toeval in het grensdorp Glanerbrug, tegenwoordig gemeente Enschede. De trein vertrekt weer, zij blijft. En net als zij blijft er ook een baby die door de ouders wordt achtergelaten omdat zij er zelf niet meer voor kunnen zorgen. De vrouw en de baby zijn ver van huis en worden Nederlander met een gedeelde identiteit die in een ver verleden en ver buiten onze grenzen ligt.
De korte fictiefilm Schuld laat op een humoristische wijze de werking van ons geldsysteem zien. Wat is het wezen van geld? In een pittoresk dorpje arriveert een toerist. Hij neemt een rustige hotelkamer die toevallig even veel kost als de schuld van de hotelier aan de bakker. De hotelier lost de schuld af waarop de bakker zijn schuld weer inlost etc. etc. Het geld vliegt door het dorp. Door de onrust die dit veroorzaakt wil de hotelgast zijn geld terug want zijn verblijf is niet meer rustig.
Mind my mind is een zeer originele, schitterende, bekroonde en bejubelde animatiefilm die van binnen uit de ervaringen van de autistische jongen Chris schetst die een romance begint. Hij moet daarbij wel uitdagingen aangaan zoals sociale interactie en conversatie. Hij heeft daar zo zijn manieren voor: Chris’ identiteit behelst meer dan zijn autisme. Mind my mind toert langs de grote internationale festivals en won daar tot nu toe drie keer de publieksprijs voor beste film.


Ver van Huis, Ingrid Kleinsman, Nederland, 2015, 39 min.
Schuld, Patrick Carelsz, Nederland, 2018, 8 min.
Mind my mind, Floor Adams, Nederland, 2019, 29 min.
19 okt. 20.15 uur Filmhuis Hengelo + Q & A

Official secrets.     PREMIÈRE
Official secrets van de Oscarwinnende regisseur Gavin Hood (Eye in the sky) vertelt het waargebeurde verhaal van Katharine Gun. Ze was klokkenluider van de Britse geheime dienst die tijdens de aanloop naar de Irak-invasie in 2003, vertrouwelijke NSA-documenten lekte waarin een illegale spionageoperatie tussen de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk werd onthuld. Met een groot eigen risico publiceerde journalist Martin Bright het gelekte document in de Londense krant The Observer, waarna het wereldwijd de krantenkoppen haalde. Katherine werd door haar regering een verrader genoemd en beschuldigd van het overtreden van de ‘Official Secrets Act’. Katherine weigerde te buigen en bleef bij haar standpunt, ook al werd haar leven en dat van haar geliefden hiermee in gevaar gebracht.
Met een sterrencast, waaronder Ralph Fiennes (The Grand Budapest Hotel), Matt Smith (The Crown) en Rhys Ifans (Snowden), maakte regisseur Gavin Hood een aangrijpende film over een vergeten heldin die alles riskeerde om de levens van duizenden te redden.

Regie Gavin Hood, V.K., 2019, 112 min.
18 okt. 21.30 uur inclusief voorfilm `Nachtegaal' (Lydia Nijhof) Concordia Cinema, Enschede
19 okt. 16.00 uur inclusief voorfilm `Nachtegaal' (Lydia Nijhof) Concordia Cinema, Enschede

Portrait de la jeune fille en feu.     PREMIÈRE
Portrait de la jeune fille en feu is de nieuwe film van regisseur-scenarioschrijver Céline Sciamma. In twaalf jaar tijd maakte zij vier speelfilms: Naissance des pieuvres, Tomboy en Bande des filles (Girlhood) gingen aan deze film vooraf. En net als in haar vorige films heeft ook Portrait de la jeune fille en feu weer jonge vrouwen als hoofdonderwerp. In alle films tot nu toe van Céline Sciamma zijn jonge pubermeisjes/vrouwen op zoek naar zichzelf en hun identiteit. En steeds worden ze daarbij liefdevol geportretteerd.

Op een afgelegen eiland bij Bretagne aan het einde van de 18e eeuw krijgt kunstenares Marianne de opdracht om het huwelijksportret van Heloïse te schilderen. Heloïse is niet overenthousiast om te trouwen en zit ook niet echt te wachten op dit portret. Het gebeurt dus stiekem. Overdag observeert Marianne tijdens lange gezamenlijke wandelingen Heloïse waarna ze ‘s nachts aan het schilderij werkt. Gedurende deze dagen, Héloïse’s laatste momenten van vrijheid voordat ze eeuwige trouw zweert aan haar man, groeien de vrouwen naar elkaar toe. Een tijdloos verhaal over verliefd worden, verlangen en onmogelijke liefde. Het is een film gemaakt door en met alleen maar vrouwen. Maar zeker niet alleen vóór vrouwen.
★★★★ “bejubeld kostuumdrama” VPRO Cinema

Regie Céline Sciamma, Frankrijk, 2019, 119 min.
17 okt. 20.15 uur Filmhuis de Keizer, Deventer + lezing Joost Broeren
18 okt. 15.50 uur inclusief voorfilm `Nachtegaal' (Lydia Nijhof) Concordia Cinema, Enschede
19 okt. 11.00 uur + 19.00 uur inclusief voorfilm `Nachtegaal' (Lydia Nijhof) Concordia Cinema, Enschede

Queen of hearts [Dronningen].    
Het openingsshot is formidabel. De wereld wordt op zijn kop gezet, het beeld draait 360 graden en als je geconcentreerd blijft kijken wordt je fysiek misselijk. Het laatste shot is identiek. Een vrouw van middelbare leeftijd. Zij is advocate voor vooral slachtoffers van misbruik en huiselijk geweld en zij begint een affaire met haar minderjarige stiefzoon. De identiteit van de vrouw, haar aard, is breed gedefinieerd in de film via twee polen. Haar verleden lijkt mede bepalend hierbij. Zij is moeder en echtgenote, voorvechtster voor onderdrukten, dominant, rationeel én charmant en eigenzinnig. Zij is ook verleidster, manipulatief, onbetrouwbaar, impulsief, drammerig en eigenwijs. Identiteit is hier complex temeer daar de effecten van de film heel anders zouden werken als de rollen in de film veranderd zouden worden. Als de vrouw een man zou zijn en de jongen een meisje. De blik van de toeschouwer zou enorm veranderen, de beleving, interpretatie en het oordeel over het gebeuren ook. Het zou harder zijn en het zou veel meer een film over misbruik zijn geworden. Nu is de vrouw niet direct een dader en lijkt iedereen slachtoffer. Het gaat nu meer over rollen en wie je bent. Geslacht bepaalt hier een groot deel van de identiteit. En precies dat deel wordt gelukkig niet uitgelicht, zoals eigenlijk veel impliciet blijft, zoals identiteit eigenlijk altijd vaag en complex en onvatbaar is. En toch bepaalt deze identiteit onze blik.
★★★★ “Queen of Hearts is met haar vragen over seks en misbruik gedurfd ambigu” de Volkskrant

Regie May el-Toukhy, Denemarken, 2019, 127 min.
18 okt. 20.15 uur Filmhuis Hengelo
24 okt. 20.15 uur Filmhuis Hengelo
25 okt. 14.00 uur + 20.15 uur Filmhuis Almelo
25 okt. 20.15 uur Filmhuis Hengelo
26 okt. 20.15 uur Filmhuis Hengelo
29 okt. 20.00 uur Filmhuis Oldenzaal + lezing Kevin Toma

Rubber     Robert, een autoband die achtergelaten is in de woestijn, komt plotseling tot leven zonder enige reden. Robert ontwikkelt al snel een telepathische gave wat hem in staat stelt om alles te vernietigen wat hij wil. Wanneer een mysterieuze jonge vrouw zijn pad kruist laat hij een spoor van chaos en vernieling achter.
Regisseur Quentin Dupieux (Mr. Oizo) is in staat geweest om met een zeer klein budget en een camera een fascinerende film te maken. Terwijl de film bol staat van berichten en implicaties over de filmindustrie, staat Quentin Dupieux erop dat hij zojuist naar zijn smaak heeft geschreven. Na slechts drie weken schrijven, laadde hij zijn gloednieuwe Canon 5D en maakte hij zijn film op de eenvoudigste, snelste en meest functionele manier die mogelijk is, en dat is precies zoals hij het graag heeft.



Regie Quentin Dupieux, Fr., 2010, 88 min.
18 okt. 23.30 uur Cinema Obscura, Enschede + afterparty

Sons of Denmark     VOORPREMIÈRE
Een jaar nadat Denemarken werd opgeschrikt door een dodelijke bomaanslag, voert de ultranationalistische politicus Martin Nordahl met zijn Nationale Beweging de verkiezingspolls aan. Onder invloed van zijn onverbloemde anti-immigratieretoriek is de stemming in de samenleving ten aanzien van etnische minderheden razendsnel verhard; vooral mensen met een Arabische achtergrond moeten het ontgelden.
In dit klimaat voelt de negentienjarige Zakaria de noodzaak om in actie te komen, voor zijn eigen veiligheid en die van zijn familie. Maar om te doen wat hij denkt dat nodig is om het politieke tij te keren, moet hij zowel zijn moeder als broertje in de steek laten. Zakaria sluit zich aan bij een radicale organisatie, waar hij Ali ontmoet. Beide mannen maken zich zorgen om de huidige staat van hun land, dat zich keert tegen burgers met een migratieachtergrond, en besluiten actie te ondernemen. Maar ze zijn allebei slechts marionetten in de handen van de machthebbers.
Deze politieke thriller met trekken van een klassieke tragedie draait om de vraag hoe het hoofd koel te houden wanneer angst en haat de samenleving binnendringen. Politieke en maatschappelijke ontwikkelingen in Denemarken en ver daarbuiten zijn duidelijk te herkennen in het scenario dat regisseur Ulaa Salim voor zijn speelfilmdebuut schreef. Dat de film zich voornamelijk afspeelt in de nacht of op plekken waar het daglicht niet doordringt, versterkt de donkere ondertoon en beklemmende atmosfeer.
Sons of Denmark was een van de grote publieksfavorieten op het filmfestival in Rotterdam.The Best of Dorien B. is een dramatische komedie over een vrouw die zichzelf tussen alle gekte door herontdekt. De film werd geselecteerd als de officiële openingsfilm van het filmfestival in Oostende en was op het filmfestival in Rotterdam een van de grote publieksfavorieten.


Regie Ulaa Salim, Dk., 2019, 120 min.
19 okt. 21.20 uur inclusief voorfilm `Aerts' (Erik Journéé) Concordia Cinema, Enschede

Stranger in paradise    
“We willen jullie niet. Wir schaffen das nicht.” In een klaslokaal legt een leraar een groep vluchtelingen met een rekensom uit wat hun komst de samenleving zal gaan kosten. De asielzoekers proberen de cijfers te weerleggen. Ze zullen toch gaan werken, hun steentje bijdragen? De leraar helpt hen uit de droom: de helft van hen zal nooit aan het werk komen. In drie akten onderzoekt regisseur en scenarist Guido Hendrikx de Europese kijk op de vluchtelingencrisis.
Hendrikx laat zien waar de dromen van de vluchtelingen botsen op de werkelijkheid en dwingt de kijker na te denken over zijn eigen positie. Hoe menselijk is het om een mensenleven te categoriseren? In de proloog en epiloog van dit filmische, politieke essay wordt de absurditeit van het dilemma verder uitvergroot.


Regie Guido Hendrikx, NL., 2016, 77 min. -->
17 okt. 20.00 uur Cinema Obscura, Enschede+ discussie + indie games = VR

The best of Dorien B.     VOORPREMIÈRE
The Best of Dorien B. is een dramatische komedie over een vrouw die zichzelf tussen alle gekte door herontdekt. De film werd geselecteerd als de officiële openingsfilm van het filmfestival in Oostende en was op het filmfestival in Rotterdam een van de grote publieksfavorieten.

Vlaams, bitterzoet komisch drama over de dertiger Dorien en haar worstelingen in het leven. Dorien heeft alles om gelukkig te zijn: een succesvolle man, twee schattige kinderen en een dierenartsenpraktijk vol kleine huisdieren. Maar als ze haar ouders betrapt op jarenlang overspel en haar man wel erg close blijkt te zijn met een collega, begint ze te twijfelen. Een telefoontje met slecht nieuws is de druppel. Ze voelt zich verloren, kan bij niemand terecht. Dorien evalueert haar leven, is dit het dan?
“zelden zo grappig als in deze frisse Vlaamse tragikomedie” de Volkskrant


Regie Anke Blondé, België, 2019, 106 min.
18 okt. 19.00 uur inclusief voorfilm `Begrafenis' (Niels Bourgogne) Concordia Cinema, Enschede
19 okt. 11.10 uur inclusief voorfilm `Begrafenis' (Niels Bourgogne) Concordia Cinema, Enschede
20 okt. 13.30 uur inclusief voorfilm `Begrafenis' (Niels Bourgogne) Concordia Cinema, Enschede

The favourite.    
Soms komen de dames niet los van de achtergrond. Ze zijn een met hun barokke omgeving. Ze worden bepaald door het behang, de kleden, het gebouw, het instituut waar ze in verblijven. Vice versa neemt dit gebouw ook de identiteit van de dames aan. Schitterend. Tegelijkertijd speelt binnen deze kaders een eigen spel. Het persoonlijke is politiek en het politieke is persoonlijk. Tot het randje. Identiteit van persoon en instituut versmelten. Het woord `Trump’ laten we niet vallen.
The favourite is een kostelijke absurde kostuumfilm over manipulatie, macht en misbruik. Het verhaal is losjes gebaseerd op een slecht gedocumenteerd historisch mengsel van feit en achterklap: de driehoeksverhouding tussen de Britse koningin Anne (OIivia Colman), haar jeugdvriendin, belangrijkste adviseur en misschien wel geliefde Sarah Churchill (Rachel Weisz) en het ambitieuze kamermeisje Abigail Masham (Emma Stone). Alle drie de actrices wonnen met deze film terecht ongeveer alle prijzen voor acteerprestaties die er zijn: elk een Golden Globe en Olivia Colman bovendien een Oscar.
★★★★★ “The Favourite is verschrikkelijk grappig en oneindig tragisch” de Volkskrant

Regie Yorgos Lanthimos, Ierland, 2019, 119 min.
29 okt. 20.00 uur Filmhuis Alleman, Goor

Three identical strangers.    
Deze documentaire werd direct een bioscoophit in de Verenigde Staten en in Engeland. Dat zal na het zien er van niet verbazen. Verbazingwekkend is het vertelde verhaal. In een zoektocht naar hun identiteit stuit een drieling op een absurd experiment waar zij deel van uitmaken. Hoe wij gevormd worden en hoe onze identiteit tot stand komt is niet eenduidig te zeggen. Onderzoeken hoe dit gebeurt is enorm ingewikkeld. Dat een joodse onderzoeker die de Holocaust ontvlucht is en met hulp van joodse organisaties in het geheim experimenteert met joodse kinderen maakt deze onderzoekspoging die in de film als `nazi-shit’ wordt betiteld extra opmerkelijk.
Drie jonge mannen uit New York ontdekken toevallig dat ze een drieling zijn. Robert, Eddy en David werden geadopteerd en groeiden in drie verschillende gezinnen op. De documentaire laat aan de hand van interviews, archiefbeelden en dramatische reconstructies zien hoe de jongens elkaar in 1980 op 19-jarige leeftijd op het spoor komen, en hoe vreselijk blij ze zijn. Hun verhaal wordt opgepikt door de media. De drieling verschijnt in talkshows op televisie, waar het vooral over hun bizarre overeenkomsten gaat. De jongens worden bekende New Yorkers. Maar hun ouders zijn wat minder verheugd. Ze hebben nogal wat vragen. Waarom zijn de broertjes na de geboorte eigenlijk gescheiden? Waarom zijn de adoptie-ouders daar niet van op de hoogte gebracht? Waarom zijn de broers niet ingelicht over elkaars bestaan? Met al die vragen verstomt het feestgedruis en begint een psychologische thriller.
★★★★ “onrustbarende en droeve film” de Volkskrant

Regie Tim Wardle, V.S., 2019, 96 min.
22 okt. 20.15 uur Filmhuis de Meenthe, Steenwijk + lezing Gerlinda Heywegen

Under the skin.    
Dit is de keuzefilm van Filip Markiewicz die tijdens het OFF exposeert aan de Langestraat 56. Voorafgaand aan de film vertelt Filip waarom hij juist deze film wil laten zien en hoe dit een inspiratie is geweest voor zijn werk. Kom allemaal!
Scarlett Johansson is een buitenaards wezen dat op aarde leeft als de prachtige en fascinerende jonge vrouw Laura. In het Schotse landschap verleidt zij mannen om haar honger te stillen. Nadat Laura een man ontmoet met een zeldzame gezichtsaandoening, raakt zij zich steeds meer bewust van haar menselijke lichaam en slaat de twijfel toe.
Under the skin is weliswaar sciencefiction, maar anders dan elke voorganger. De film is even beeldschoon als fascinerend en kruipt diep onder de huid.
Filip Markiewicz: "The work of Jonathan Glazer is very important to me since my early age. During the golden age of MTV, I watched all the videoclips he produced for bands like Massive Attack, Radiohead, UNKLE... and I considered these videos as some kind of contemporary paintings. And when I first saw « Under the Skin » I felt it is a very unique approach of cinema, with a subconscious construction, very close to the universe of Francis Bacon. I love the contrast between the science-fiction and the "cinéma vérité" aspect of the film, amplified by the mysterious soundtrack of Mica Levi . The film goes way beyond the conventional borders of cinema."
★★★★★“magistrale film” de Filmkrant

Regie Jonathan Glazer, V.K., 2013, 114 min.
17 okt. 21.20 uur Concordia Cinema, Enschede + inleiding Filip Markiewicz

Werk ohne Autor.    
Perfecte camouflage, kameleonachtig, dat is wat de hoofdpersoon aan de dag legt. Heeft hij geen eigen persoonlijkheid of bestaat zijn identiteit er juist uit dat hij zichzelf uitstekend en heel pragmatisch weet aan te passen met alle waardering en respect die hij daar dan ook weer mee verdient? Misschien moet hij ook wel in het spel tussen Oost- en West-Duitsland. Waar enerzijds misschien niks mag en anderzijds wellicht alles moet kunnen. Beide strak gedefinieerde landen, die wij wellicht bevooroordeeld, een identiteit van onderdrukking dan wel van vrijheid toeschrijven, staan zo wel voor schut en de kunstenaar glipt er tussendoor.
Wer bin ich? Was bin ich?' Die vragen stelt de talentvolle kunstenaar Kurt zich in dit epische Duitse drama, dat zich afspeelt in de periode 1937-1977. Kurt groeit op in Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Als hij op de kunstacademie Elisabeth ontmoet worden ze op slag verliefd. Elisabeths vader, Professor Seeband, is niet onder de indruk van Kurt en is hem liever kwijt dan rijk. De twee mannen zijn verbonden door gebeurtenissen uit het verleden. De dubieuze rol die Seeband tijdens WO II speelde, achtervolgt hem als een schaduw. Als Kurt zichzelf en de ware kunst ontdekt, heeft dit ook implicaties voor Seeband. Kurt is losjes gebaseerd op het leven van de gerenommeerde kunstschilder Gerhard Richter.
★★★★ “Ambitieus epos blijft drie uur boeien” de Telegraaf

Regie Florian Henckel von Donnersmarck, Duitsland, 2019, 189 min.
6 nov. 19.30 uur Filmhuis het Beaufort, Markelo + optie cursus kunst en geschiedenis

Yesterday.    
Yesterday is een heerlijke feelgood movie over girl gets boy en tegelijkertijd is het een ode aan de beste popband ooit: the Beatles. Het gegeven is zeer eenvoudig maar mooi uitgewerkt. Wat als een deel van ons collectieve geheugen, van onze collectieve identiteit, een stuk modern erfgoed, plots uit dit collectieve geheugen gewist is en slechts één iemand er nog weet van heeft? Dat gebeurt in Yesterday als mondiaal na een stroomstoring niemand meer iets weet of kent van the Beatles. Op één persoon na: Malik, de tot dan toe niet zo succesvolle singer-songwriter. Hij beschikt opeens als enige over kennis van de grootste hits aller tijden én hij maakt er gebruik van. Schijnbaar is dit stukje erfgoed zo universeel dat het altijd werkt. Britse culturele identiteit is onverwoestbaar en tijdloos. Een film met humor, eenvoud, wendingen en ingrediënten die herinneren aan Notting Hill of Four weddings and a funeral.

★★★★ “origineel en geestig” NRC

Regie Danny Boyle, U.K., 2019, 117 min.
18 okt. 20.15 uur Filmhuis Almelo + lezing Kevin Toma